همشهری‌آنلاین: تازه‌ترین کتاب دکتر محمد‌علی همایون کاتوزیان، مورخ و فرهنگ‌پژوه شهیر ایرانی و استاد دانشگاه آکسفورد با ترجمه دکتر حسین شهیدی استاد دانشگاه بیروت به زودی از سوی نشر مرکز به بازار کتاب عرضه خواهد شد

محمدعلی کاتوزیان

یکی از دست‌اندرکاران نشر مرکز ضمن اعلام این خبر به همشهری‌آنلاین گفت: این کتاب «ایرانیان؛ دوره باستان، قرون وسطی و دوران معاصر» نام دارد که در 700 صفحه به همراه چندین تصاویر و نمودار برگردان فارسی شده و به زودی در نشر مرکز کار انتشار آن آغاز خواهد شد.

بر اساس این گزارش این کتاب تاریخ ایران از‌آغاز امپراتوری پارسیان تا امروز است. در مقدمه خطوط کلی ویژگی‌های تاریخ و اجتماع ایرانی توصیف شده‌است و چارچوبی برای بحث مفصل‌تر فصل‌های بعد،‌از جمله شرحی از افسانه‌ها و اسطوره‌های ایرانی و همچنین فرقه‌ها و دین‌های ایرانی،هم پیش و هم پس از اسلام فراهم آمده است.

کتاب ایرانیان؛دوره باستان،قرون وسطی و دوران معاصر» در 15 فصل تدوین شده و آقای کاتوزیان به ترتیب مباحثی چون،«افسانه‌ها، اسطوره‌ها تاریخ ایران باستان»،«یونانیان،پارتیان و پارسیان»،«اعراب،اسلام و پارسیان»،«ترکان و مغولان»،«بار دیگر امپراتوری ایران»،«فروپاشی و برپایی‌دوباره»،«معمای اصلاح و امروزی‌شدن»،«انقلاب برای قانون»،«حکومت استبدادی نوین»،«اشغال،ملی‌سازی نفت و دیکتاتوری»،«انقلاب سفید»،«انقلاب بهمن 57»،«جمهوری اسلامی»، «ایران پس از امام خمینی(ره)»، را در این کتاب به شکل مفصل و با اسناد و ارجاعات و منابع فراوان مورد کاوش و بررسی قرار می‌دهد.

از دکتر کاتوزیان پیش از این کتاب‌های «مصدق و نبرد قدرت»،«اقتصاد سیاسی در ایران»،«ایدئولوژی و روش در علم اقتصاد»،«نامه‌های خلیل ملکی»،«استبداد،دموکراسی و نهضت ملی» و منتخبی از ایشان از آثار سعدی از سوی نشر مرکز به بازار کتاب عرضه شده بود.

more  درباره سعدی، کتاب تازه دکتر کاتوزیان

کد خبر 130728
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز